LIX

Publicerad 2012-06-29 15:19:10 i Jobb, praktik & journalistik,

Kollar läsbarhetsindex på mina tidningstexter. Har skrivit om ”hårt” och ”mjukt” vilket lätt resulterar i svår och lätt text. Reportaget jag skrev igår fick betyget: lättläst, skönlitteratur, populärtidningar. Vilket jag skulle säga är bra när det handlar om riktig hängmatteläsning.

Idag har jag däremot fått ett beslut från Länsstyrelsen i händerna. Vilka är experter på att trolla med ord. Vips förstår man ingenting på sitt eget modersmål. Tyvärr smittar deras ordkrusiduller senare av sig på mig egen text vilket ger lix-betyg: svår, normalt värde för officiella texter.

Om ni har en text eller kanske ett blogginlägg att analysera gör man det här.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela