Tillbakablicks-torsdag

Publicerad 2013-06-20 08:41:00 i Tillbakablick,

Visserligen är skolavslutningarnas högsäsong slut för i år men jag tillåter mig att minnas och blicka tillbaka till just dem. 
 
De senaste årens terminsavslutningar har inte riktigt haft "det". Ett kursavslut som varit lite extra, en middag med klassen och en ny klänning. Visst är väl alltid ett slut speciellt men inget går upp mot skolavslutningarna under låg- och mellanstadiet. Då hade man i veckor övat sommarsånger tillsammans med fröken "Sjung-Inger" och en ny klänning med tillhörande diadem hängde på garderobsdörren.
Fortfarande idag nynnar jag gärna på sången "binge bong binge bong hör du blåklockans sång, hör du sången om sommaren" som är en sommarsångsfavorit från den tiden. Detta till min mammas förtret då hon inte alls gillar den samt att jag inte ser någon säsongsmässig begränsning och gärna sjunger den mitt i smällkalla vintern. 
 
Tack och lov innebär mitt jobb att dessa ceremonier inte utesluts helt bara för att både jag och bröderna passerat mellanstadiet. Förra året provade jag en ny variant i och med Mönsterås skolas första firande utanför kyrkan (istället i gympasalen) och i år fick jag gästa Odensvi skolans sista avslutning då skolan till hösten lägger ned. Två speciella tillfällen för de båda orterna men som har en sak gemensamt... "Den blomstertid nu kommer". Min allra finaste favorit i psalmboken. 
 
Min första skolavslutning i Lönneberga kyrka 1996 då vi avverkat förskolan och sjunger under ledning av "Sjung-Inger".

/K

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela